«Травмапедагогіка для українських шкіл» - це освітній проєкт, який виконується в співпраці громадських організацій «Dialogue for Understanding e.V» (Німеччина) та «Агенція розвитку освітньої політики» за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини упродовж 2023-2025 рр.
З початку широкомасштабної агресивної війни Росії проти України в лютому 2022 року мільйонний досвід смертей, насильства, загроз власному життю чи життю близьких людей, втрати домівок, сексуального насильства, радикальної втрати безпеки та захищеності залишає глибокі сліди в суспільстві. Наслідками стають тілесні та душевні рани, які часто призводять до серйозних психологічних травм, особливо у дітей та підлітків. На відміну від багатьох дорослих, вони мають набагато менше запобіжників і «фільтрів»: емоційної зрілості, життєвого досвіду, інтерналізованої стратегічної поведінки, культурних моделей пояснення та механізмів самодисципліни, які в ідеальному випадку можуть забезпечити дорослим певний ступінь кризової стійкості.
У родині часто неможливо осмислено працювати з травматизацією та її наслідками - чи то через недостатнє усвідомлення проблеми, чи то з тієї простої причини, що від травми страждає вся родина. У цьому контексті школа, як найважливіший після сім'ї простір соціалізації дітей та підлітків, має відігравати важливу роль щодо психоціальної підтримки дітей і розвитку їх життєстійкості. Мовчазність, уникнення зорового контакту, заціпеніння, різке збільшення або зменшення ваги, погіршення успішності - це типові ознаки явної травматизації. І часто саме вчителі першими помічають, що з дитиною щось «не так».
Травмоінформована психологічна допомога (травмапедагогіка) як напрямок освітньої діяльності на тлі колективного досвіду травматизації стрімко розвинулася, зокрема в Німеччині, після Другої світової війни. Мета травмоінформованої педагогічної допомоги полягає в тому, щоб спочатку розпізнати в дитини глибокі психологічні рани та зрозуміти їхнє походження, і на другому етапі вжити заходів для емоційної та соціальної стабілізації постраждалої дитини чи підлітка. Це перспективний і широко перевірений підхід, що передбачає рішуче низькопорогове втручання.
Після проведення тренінгу «Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі» 29 квітня 2024р. відбулася супервізія українських тренерів із німецькими експертами.
Як німецьким, так і українським експертам було важливо обмінятися інсайтами щодо того як пройшов перший тренінг, які елементи виявилися найуспішнішими. Обговорювали як програма і тиждень у Варшаві допомогли вчителям відчути себе у безпечному місці та психологічно розслабитися, відновити себе емоційно і отримати набір інструментів, які вони можуть використати у повсякденній роботі.
Завдяки співпраці з Департаментом освіти Варшави нам вдалось скласти таку культурну програму, яка допомогла нашим учасницям тренінгу познайомитись з польською історичною спадщиною, а також відпочити та наповнитися ресурсом.
Після насиченої навчальної програми першого дня, учасниці вирушили на пішу екскурсію старим містом – історичним районом Варшави, центром якого служить Ринкова площа з ресторанами, кав'ярнями і магазинами, а навколишні вулиці багаті середньовічною архітектурою. Вражаюча історія відбудови старого міста Варшави після повного зруйнування під час Другої світової війни знайшла щирий відгук у серцях українок, адже нам так само доведеться відбудовувати українські міста після вражої навали!
З 22 по 26 квітня 2024 р. у Варшаві успішно проведено перший тренінг для вчителів і практичних психологів «Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі». Учасницями були 30 освітянок, які представляли 15 освітніх закладів в з 6-ти областей України, що знаходяться в безпосередній близькості до лінії фронту – це Запорізька, Одеська, Дніпропетровська та Харківська області, а також заклади Київщини, що були в окупації – ліцеї з Бучі та Ірпеня. Ми не залишили поза увагою установи, в яких навчається велика кількість переселенців – до списку увійшли Біла Церква та місто Черкаси. Цінуємо, що на урочисте відкриття тренінгу прийшли наші партнери з Департаменту освіти міста Варшави та представниця з Посольства Німеччини в Польщі. Під час тренінгу вчителі отримали практичні інструменти для роботи з дітьми в стресових обставинах та травмуючих подіях, що дало можливість освітянам навчитися тренувати свою резільєнтність, відновлюватися після стресу, а головне – вчити цьому учнів і колег у своїх громадах.
Нами підготовлена чудова освітньо-культурна програма тренінгу “Травмо-інформована педагогіка: форми й методи роботи в українській школі” для вчителів і практичних психологів. З нетерпінням чекаємо зустрічі з першою групою учасниць вже в наступний понеділок. Тренінг відбудеться з 22 по 26 квітня у Варшаві. Географічне охоплення шкіл - Дніпропетровська, Запорізька, Київська, Одеська, Харківська та Черкаська області.
Наші тренери поділилися відповідями на це запитання:
“Учителі... Саме до них діти несуть свої тривоги, успіх, радість, посмішку, сум та розпач. Особливо зараз, коли причин для них більш ніж достатньо.
Як вберегти емоції дітей? Як допомогти втримати над ними небо, дати опору, відчуття безпеки та впевненість? Як, допомагаючи іншим, не вигоріти самому? Де шукати стабільність, ресурс для відновлення та стійкість?
Саме на ці питання можна знайти відповіді на тренінгу з травмапедагогіки”.
— Світлана Меркулова.