photo 2023 12 26 1В рамках апробації тренінгової програми «Травмапедагогіка для українських вчителів» 26 грудня 2023 року відбулася зустріч на тему «Емоції та техніки емоційної регуляції: як справлятися з важкими емоціями» з вчителями Київського ліцею бізнесу. Зустріч провела експертка проєкту психологиня і тренерка Зоряна Міщук, яка брала участь в розробці програми.

У сучасному освітньому середовищі, де важливість гармонійних відносин і розуміння власних та чужих емоцій зростає, навички емоційного регулювання стають ключовим фактором успіху для вчителів. Робота з учнями потребує високого рівня емпатії та чутливості до їхніх емоційних потреб. Водночас і самим вчителям навики емоційного регулювання потрібні, щоб витримувати високе щоденне емоційне навантаження.

photo 2023 12 26 2Вчителі з розвинутою емоційною компетентністю не лише вміють ефективно керувати власними емоціями, але й стають прикладом для учнів, сприяючи їхньому емоційному розвитку. Такі фахівці здатні стабілізувати ситуацію у разі конфлікту чи інших стресових обставин, вміють створювати позитивну атмосферу в класі і таким чином максимізувати ефективність засвоєння знань. Особливо цінними навички емоційного регулювання стають в умовах війни, коли і вчителі, і учні часто і тривало переживають тривогу, страх та інші виснажливі емоції або ж, навпаки, під дією стресу, потрапляють в режим емоційного «оніміння».

На зустрічі з вчителями розбиралися, чим же є емоції, як вони виникають і як проявляються, які базові емоції виділяють та для чого взагалі потрібні емоції. Говорили про те, що навіть емоції, які викликають дискомфорт, як-от тривога чи сум, мають свої функції, а отже боротися з ними – не найкраща стратегія. Натомість важливо помічати їх і розуміти, про що «говорять» емоції, наприклад, на незадоволення яких потреб вказують.

photo 2023 12 26 3Вчителі розбиралися в нюансах окремих емоцій, визначали власну палітру емоцій, а також обговорювали, як ефективно давати раду складним емоціям самим і як діяти, коли такі емоції переживають учні. Зокрема, говорили про техніки кризової стабілізації, наприклад, дихальні і тілесні техніки тощо. А також більш детально розглянули, як у розвитку емоційної гнучкості може допомогти майндфулнес - усвідомленість, яка виникає внаслідок свідомого безоціночного скерування уваги на теперішній момент, зокрема, на емоції, які людина наразі відчуває. Дослідження підтверджують, що одне лише помічання і називання поточних емоцій вже здатне зменшити їхню інтенсивність. А регулярне практикування майндфулнес, наприклад щоденні медитації та тримання уваги на поточних відчуттях під час рутинних активностей (ходьби, споживання їжі, миття посуду тощо), підвищує толерантність до стресу, допомагає ефективно регулювати емоції, покращує сон і концентрацію уваги, а також сприяє більш гармонійним відносинам з оточуючими.